Statybinė tvora aplink angarą su draudžiamuoju ženklu

Tuščias tapo kiauru. Fredos aerodromo angaras

Kaunas, Aukštoji Freda. Karinio aerodromo angaras, pradėtas rekonstruoti bei su kiekviena diena vis labiau prarandantis pirminę išvaizdą. Straipsnyje - sustojusi ir netolima jo praeitis.

Pradėjęs nuo Palemono keramikos, tęsiu ekskursiją po Kauno mikrorajonus ir juose veikusius industrinius objektus. Pasukime į pietryčius: Aukštoji Freda. Buvusio karinio aerodromo (EYKG) angaras, į kurį pakviesiu virtualiai užeiti, straipsnio nuotraukose užkonservuotas prasidėjus ardymo darbams. Jums skaitant šį straipsnį, realybėje pastatas jau drastiškai pasikeitęs, o tinklaraštyje išliks griaunamas ir šiandien, ir po metų. Tokia ta sustojusi praeitis. 🙃

Karinio aerodromo istorija

Nors Fredos aviacijos istorija siekia tarpukarį, kai buvo įkurtos aviacijos dirbtuvės, sraigtasparnių angaras, kurį paminėjau aukščiau, buvo pastatytas tik 1982 m. ir tapo jau sovietinio karinio aerodromo dalimi, todėl, nepainiodamas skirtingų objektų, apsiribosiu tik karinio aerodromo istorija:

  • 1984 m. gegužės 15 d. aerodromo teritorijoje dislokuotas 367-asis nepriklausomas sraigtasparnių pulkas (karininis dalinys 06922).
  • Nuo 1986 m. pulką sudarė 28 sunkieji transportiniai sraigtasparniai Ми-6 ir 33 transportiniai sraigtasparniai Ми-8Т.
  • 1986 m. balandžio 26 d. pulko eskadrilė iš čia išskrido likviduoti Černobylio atominėje elektrinėje įvykusią avariją.
  • 1993 m. išvedant rusijos kariuomenę iš nepriklausomybę atsikovojusios Lietuvos, sraigtasparnių pulkas perkeltas į Serdobsko miestą Rusijoje, o 1998 m. išformuotas.
  • 2001 m. gruodio 17 d. Fredos aerodromo teritorijoje atidarytas antrasis Lietuvos kariuomenės Karinių oro pajėgų paieškos ir gelbėjimo postas. Tuo metu karinės oro pajėgos turėjo tik 3 sraigtasparnius, kurie, kaip akcentavo tuometinis bazės štabo viršininkas, buvo keliami tik kraštutiniais atvejais[1].
  • 2009 m. gruodžio 15 d. antrąjį paieškos ir gelbėjimo postą nuspręsta perkelti į netoliese esantį S. Dariaus ir S. Girėno aerodromą[2].
  • 2016 m. gegužės 20 d. postas perkeltas, o Fredos aerodromas uždarytas[3].

Krašto apsaugos ministerijos duomenimis, nuo 1994 metų iš Fredos aerodrome veikusio paieškos ir gelbėjimo posto atlikti 67 žvalgybiniai skrydžiai dingusių žmonių ir teršalų dėmių paieškai, 57 organų, skirtų transplantacijai, pervežimai, 11 kartų dalyvauta gesinant gaisrus, 25 kartus transportuoti ligoniai ir išgelbėti 349 asmenys[3].

Panoramos archyvai. 1994 m. rugpjūtis

Apleistas angaras. 2021 m.

Karinį postą perkėlus, o Fredos aerodromą uždarius, didžiulė jo teritorija, angaras tapo apleisti. Likusia tuščia pastato erdve naudojosi įvairūs nuotykių ieškotojai, jaunimas, tyrinėtojai, fotografavai ar automobilių pardavėjai, čia pamėgę fotografuoti automobilius. Angare vyko renginiai.

Aleksoto inovacijų ir pramonės parkas

Šiandien visa buvusio karinio aerodromo teritorija, užimanti 30 ha, yra tvarkoma, siekiant čia įkurti inovacijų pramonės parką. Įdomu tai, kad vienintelis teritorijoje esantis statinys, 10 tūkst. kv. metrų ploto sraigtasparnių angaras, pilnai nugriautas nebus. Nors iš nuotraukų gali pasirodyti kitaip, pastatas rekonstruojamas ir bus prikeltas naujam gyvenimui (2024 m. rekonstrukcija sėkmingai baigta - aut. pastaba), tik nebe kaip sraigtasparnių angaras. Jame įsikurs, matyt, inovatyvios įmonės[4].

Angaro rekonstrukcijos vizualizacija.

Tuščias tapo kiauru. 2022 m. balandis

Mano apsilankymo metu jau buvo išardyti vartai, viena iš laiptinių, demontuotos nelaikančiosios pertvaros. Pagal projektą dar yra numatyta išmontuoti prie angaro lubų pritvirtintą kraną, vakarinėje pusėje esančias sienas, visas iššorines sienas bei stogo perdangų apšiltinimo sistemą[4].

Angaras liko be vartų.
Išardyta metalinė angaro instaliacija suversta lauke
Techninių patalpų instaliacija taip pat paliko pastatą.
Išmontuoti ir sukrauti metaliniai vartai
Tiesa, vartai, kaip ir instaliacija, toli neiškeliavo.
Užtat atsirado statybinė tvora bei draudžiamieji ženklai, kurių praeityje trūko.
Sustumtos žemės vakarinėje pastato pusėje
Vakarinėje angaro pusėje nebeliko žemiausius langus saugojusios skardos lakštų.
Nuardytos administracininės pusės sienos
Rytinėje pusėje, angaro priestate nebeliko daugumos sienų ir vienos iš laiptinių.
Kelio ženklas, įspėjantis apie pirmumą kelyje ir nurodantis gatvės "Gatvė "E"" pavadinimą
Kur čia?
Angaras iš vidaus
Nors pastatas jau nemenkai apgriautas, jausmas stovint didžiausioje jo patalpoje išliko panašus.
Išgriautos angaro sienos
To nebūtų galima pasakyti apie kitas patalpas, po kuriais pasivaikščioti jau nelabai ir pavyktų.
Išgriautos sienos
Atsivėrusi lifto arterija.
Išgriautos mūrinės sienos
Atsivėrę ir buvę tualetai.
Metalinės elektros spintos
O ši patalpa vienintelė, kurios nebuvo spėjusi paliesti griovimo technika.
Angaro patalpa buvusių vartų pusėn

Galbūt po įvykusios rekonstrukcijos pavyks čia apsilankyti dar kartą, palyginti ir pasimėgauti kontrastu.


Komentarai